Wakacje w Pracowni Komiksowej
 Oceń wpis
   

Czas wakacji to czas odpoczynku. Również my w Pracowni zamierzamy trochę odetchnąć i udać się na zasłużone urlopy. Dlatego też podobnie jak w poprzednim roku wprowadzamy kilka zmian:

1) Pracownia Komiksowa od dnia 1.07 do 31.08 będzie czynna w godzinach 9:00-17:00. W środy, soboty i niedziele - nieczynne.

2) Cykl warsztatów konczy się w czerwcu, w czasie wakacji nie przewidujemy zajęć warsztatowych.

3) Każdego dnia będzie możliwość pogrania w gry planszowe (Osadnicy z Catanu, EVO, Kragmortha, Prawo Dżungli, Fasolki i wiele innych)

No i oczywiście jak zawsze będzie możliwość wypożyczenia czegoś z naszych pokaźnych zbiorów.


 

 

Komentarze (2)
Jeż Jerzy - film
 Oceń wpis
   
Mamy miłą wiadomość dla wszystkich fanów Jeża Jerzego. Powstaje pełnometrażowy film o jego przygodach. Scenariuszem i reżyserią zajęli się autorzy komiksu - Rafał Skarżycki i Tomek Leśniak.
Ostatnio pojawił się trailer (zamieszony poniżej). Animacja prezentuje się bardzo dobrze. Niewybredne słownictwo i treści sprawiają, że podobnie jak komiks będzie to produkcja tylko dla osób dorosłych.
Jedyną złą wiadomością dotyczącą produkcji, to planowana emisja w kinach: 2010 rok.
 


Więcej o filmie można poczytać na blogu autorów.
Komentarze (1)
Dla kogo są komiksy?
 Oceń wpis
   

Jednym z powszechnych mitów dotyczących komiksów jest określenie grupy wiekowej, do której są one skierowane. Wielu sądzi, że komiksy są dla dzieci, a niektóre dla młodzieży. Nic bardziej mylnego.
Tak samo jak filmy, komiksy mają oznaczenia wiekowe: bez ograniczeń, od 12 lat, od 16 lat, od 18 lat. Czasem wydawca decyduje się na innego typu oznaczenia (np: komiks polecany od 15 roku życia), ale idea kryjąca się za tym jest taka sama: nie każdy komiks jest dla dzieci.
Do pewnych rzeczy trzeba dorosnąć. Jeśli 10-latek chce wypożyczyć u nas komiks spawn, to zostanie cofnięty. Jeśli 13-latek pragnie poczytać Lobo to poinformujemy go, że lepiej, aby poczekał jeszcze kilka lat. Jeśli nastolatka pragnie czytać dalsze tomy serii Brzoskwinia, to niestety srogo się rozczaruje.
W Pracowni Komiksowej stosujemy 3 grupy wiekowe. Dla dzieci (oznaczone zielonymi naklejkami), dla młodzieży (żółte naklejki) oraz dla dorosłych (czerwone). W katalogu nie stosujemy wyróżnienia na komiksy od 12 czy 16 roku życia, ale wypożyczając woluminy zwracamy na to uwagę.
Komiks podobnie jak film może być pełen przemocy, seksu, brutalności, gwałtów, przekleństw, krwi, wojny i wielu innych elementów nieodpowiednich dla dzieci. Nie należy tego w żadnym względzie bagatelizować.

Teraz historia, która niedawno miała miejsce. Miejsce: akcji duży sklep z książkami i komiksami.
Chodzę po sklepie i widzę regały z książkami w różnorakich kategoriach: fantastyka, romans, dla dzieci, ezoteryka, prawo... i wiele innych). Oczywiście zobaczyłem również dwa stanowiska oznaczone "komiks" oraz "komiks dla dzieci". Położone były w różnych częściach sklepu. Wśród komiksu dla dzieci królował asterix oraz calvin i hobbes, natomiast drugi regał okazał się dla mnie zagadką.
Obok siebie leżały: Kaznodzieja, Gigant (Disney), Likwidator, Thorgal, Człowiek Paroovka, Tytus, Romek i Atomek, Suppli, Ekspedycja, Usagi Yobimbo. Starałem się na tym ogromnym regale doszukać jakiś prawidłowości lub podziałów, niestety nieskutecznie. Była to dostępna dla każdego mieszkanka komiksów ze wszystkich kategorii wiekowych.
Zapytałem osobę z obsługi - dlaczego te komiksy są w tak nieodpowiedzialny sposób pomieszane... uzyskałem mętne tłumaczenie, że tu są normalne komiksy, a regał dla dzieci jest kawałek dalej. - No, ale tu przecież są komiksy dla dzieci... - A to przez przypadek - usłyszałem w odpowiedzi. - A co z komiksami młodzieżowymi?
Doskonałe oznaczenia książek i zupełny brak odpowiedzialności w przypadku komiksów. W tak dużym sklepie obowiązkowo muszą być trzy stoiska "komiks dla dzieci", "komiks dla młodzieży", "komiks dla dorosłych". Nie można mieszać Człowieka Paroovki (komiks młodzieżowy), z pełnym krwi i niewybrednego słownictwa Likwidatorem.
Mam nadzieję, że na przyszłość obsługa sklepu wykaże się większą odpowiedzialnością. Niestety zwyczaj wrzucania wszystkich komiksów na jedną półkę jest powszechny w sklepach i w rezultacie dziecko będące fanem Naruto ma również pod ręką komiksy erotyczne.
Jeśli natraficie gdzieś na sklepy w podobny sposób umieszczające komiksy różnych kategorii wiekowych na jednej półce - wpiszcie tego te przykłady w komentarz.

Komentarze (1)
Wydawanie komiksów w Polsce
 Oceń wpis
   

Dawne czasy, kiedy komiksy wydawano po kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy już minęły. Dzieła Christy, czy Baranowskiego były dostępne w każdym kiosku i księgarni. Dziś pomimo ogromnej popularności tamtych serii, wielkość ich wydań jest zaledwie cieniem dawnych nakładów.
Wydawnictwa nie mają łatwego życia. Często powstają serie po kilkaset sztuk... Nakład 1000 egzemplarzy, który się sprzeda jest powodem do sukcesu, a 2 tysiące sprzedanych komiksów to wielki biznes. Podejścia wydawnictw na tym trudnym rynku są różnorakie.
Niektórzy obniżają koszta wydając komiks na gorszym papierze inni dokładnie odwrotnie - podnoszą jakość wydania jednocześnie podnosząc cenę. Podobnie jest ze sposobem wyboru wydawanych komiksów. Są firmy inwestujące w reprinty dawnych komiksów, czy popularnych na zachodzie serii, inne firmy skupiają się na wydawaniu rzeczy stworzonych przez młodych twórców. Czasem wydawnictwo decyduje się wypuścić jeden duży nakład popularnego komiksu, który przyniesie zysk i 10 mniejszych komiksów na granicy opłacalności, ale reprezentujących znacznie większy poziom artystyczny.
Nie małym problemem są również licencje na zagraniczne komiksy... niejednokrotnie są one niezwykle kosztowne, albo sprzedawane w pakietach (jeden dobry komiks i kilka gorszych).

Życie twórców komiksów też nie jest łatwe. Kilku młodym osobom udało się wbić w ten rynek, ale ogromna liczba artystów nigdy nie przeskoczy bariery jaką jest wydanie własnego komiksu.
Dlaczego? Powodów jest kilka:
1. warsztat - często wydaje nam się, że rysujemy dobrze, że nasza kreska jest super, że tworzony przez nas komiks odpowiada standardom wydawnictw. Nic bardziej mylnego. Ogromna masa ludzi pomimo, że dobrze rysuje nie ma pojęcia o teorii komiksu, nie wie jak kadrować, gdzie umieszczać puentę, jak rysować dymki z dialogami, w jaki sposób prowadzić oczy czytającego. Nie wspominając już o błędach w scenariuszu, czy źle dobranej czcionce.
Dlatego tak ważne jest pokazywanie prac innym i słuchanie ich opinii. Warto również robić wystawy i pokazywać się szerszej publiczności. Jakiś czas temu mieliśmy w Pracowni wystawę dwójki początkujących artystów. Ich pracę skomentowało kilku znanych twórców komiksowych i udzieliło swoich rad.

2. zniechęcenie po kilku nieudanych próbach - to, że jakieś wielkie wydawnictwo odrzuciło nasz komiks nie oznacza, iż nikt go nie wyda. Są firmy, które bardzo mocno inwestują w młodych autorów. To do nich należy wysyłać swoje prace, a jeśli już nasze komiksy są odrzucane to pytajmy się z jakich powodów.

3. złe określenie priorytetów - niektórzy uważają, że pierwszym sukcesem jest wydanie komiksu. Nic bardziej mylnego. Wydanie komiksu pieniędzy nie przynosi, przy nakładzie 300 sztuk - sławy również nie. Liczy się to, co robimy za dobre pieniądze. Powinniśmy brać udział w konkursach, pracować dla firm copywrighterskich, tworzyć komiksy jako reklamówki do ulotek, podręczników szkolnych, gazet itp. Taka działalność przyniesie nam więcej pieniędzy i na pewno później pozwoli wydać własny komiks. Trzeba zaistnieć w środowisku a nie ma nic lepszego niż np: rysownie do gazety czy wygranie jakiegoś konkursu.
Szarlota Pawel, która ostatnio odwiedziła nasza Pracownię radziła aby stworzyć komiks (strip) reklamujący jakiś produkt i z takim czymś zgłaszać się do firm zajmujących się reklamą, albo stworzyć serię postaci i wysyłać do wydawnictw podręczników.
Celem życia początkującego artysty nie jest wydanie swego pierwszego komiksu, ale zaistnienie w środowisku.

4. Tworzenie komiksów niszowych. Jeśli chcemy coś wydać, to musi sie to sprzedać, a sprzeda się tylko jeśli będzie się podobać (lub będziemy sławni). To oczywiście komercjalizacja w najgorszej postaci, ale musimy mieć świadomość czego oczekują czytelnicy i wydawnictwa. W Pracowni Komiksowej doskonale widzimy jak różnorodne jest zainteresowanie polskimi komiksami. Taki Człowiek Paroovka czy Biocosmosis są bardzo chętnie wypożyczane, podobnie Kajko i Kokosz, czy nawet komiksy historyczne. Ale przykładowo ciężkie dzieła dla dorosłych czy nowelki są pomijane. Mamy w Pracowni dziesiątki komiksów prezentujących bardzo dobry scenariusz i ciekawy pomysł przedstawienia, ale są one niezrozumiałe i wypożyczają się gorzej niż komiks o Powstaniu Warszawskim czy Poznańskim Czerwcu.
Nie twierdzimy, że takich komiksów nie należy tworzyć, ale trzeba mieć świadomość, że jeśli chcemy osiągnąć sukces należy zacząć od czegoś co dobrze przyjmie się wśród czytelników.

Na koniec zachęcamy wszystkich artystów do odwiedzania naszej Pracowni. Współpraca nic nie kosztuje, a na pewno ułatwia kontakt i postawienie pierwszych kroków w świecie komiksu.
Jako Pracownia Komiksowa planujemy we wrześniu wydać album początkujących trójmiejskich artystów. Z przyjemnością umieścimy prace każdego, kto zechce z nami podzielić się swoją pracą.

Serdecznie zapraszamy

Komentarze (0)
Sprawozdanie z BFK
 Oceń wpis
   
Minął już tydzień od zakończenia Bałtyckiego Festiwalu. Te kilka dni było dla nas niezwykle pracowite. Podsumowanie zaczniemy od kilku linków:
galeria zdjęć na stronie Pracowni
sprawozdanie na mmtrojmiasto.pl
galeria na anime.com.pl
galeria na paradoks.net.pl

W piątkowy dzień atrakcje przeznaczone były głównie dla dzieci, które masowo przychodziły na nasze warsztaty z komiksu oraz grały w go. Sobota była dniem spotkań z zagranicznymi gośćmi i twórcami komiksów. Wręczone zostały również nagrody GDAK i rozstrzygnięto konkurs na pasek komiksowy w klimatach pomorskich. W niedzielę zorganizowaliśmy na terenie Pracowni Dzień Dziecka. Można było między innymi potańczyć na matach DDR oraz posmakować sushi.

Nagrody GDAK:
Najlepiej wypożyczający się komiks dla dzieci: "Snoopy tom 1" wydawnictwo Nasza Księgarnia
Najlepiej wypożyczający się komiks dla młodzieży: "Człowiek Paroovka" wydawnictwo Kultura Gniewu
Najlepiej wypożyczający się komiks dla dorosłych: "Kaznodzieja: Alamo" wydawnictwo Egmont Polska
Najlepiej wypożyczający się komiks manga: "Saiyuki tom 3" wydawnictwo Waneko
Nagroda "Jocker" dla Pana Tomasza Kołodziejczaka z Wydawnictwa Egmont Polska za współpracę i wielką pomoc dla Pracowni Komiksowej.

Konkurs na pasek komiksowy:
I miejsce Małgorzata Tyczyńska - nagrodą były komiksy za przeszło 600zł
II miejsce Joanna Noga - nagrodą były komiksy za 400zł
III miejsce Igor Wolski - nagrodą były komiksy za 200zł

Nagrody można odebrać w Pracowni Komiksowej.
Komentarze (0)
Lekcja nr 3 i 4
 Oceń wpis
   
1. Zaimki osobowe
liczba pojdedyncza
1. watashi, boku (mężczyźni poufale), atashi (kobiety poufale)
2. anata, kimi (mężczyźni poufale)
3. ano hito, kare ("on" poufale), kanojo ("ona" poufale), anno kata (uprzejmie)
liczba mnoga
1. watashitachi, watashidomo, bokutachi (bokura), atashitachi
2. anatatachi, anatagata (uprzejmie), kimitachi (kimira)
3. ano hitotachi, karera, kanojotachi, ano katagata

2. Zaimki wskazujące
kore (to), kono (ten), koko (tu), kochira (tu, ta strona), kotchi (tu, ta strona), ko (tak), konna (taki)
sore (tamto), sono (tamten), soko (tam), sochira (tam, twoja strona), sotchi (tam, twoja strona), so (tak), sonna (taki)
are (tamto), ano (tamten), asoko (tam), achira (tam), atchi (tam), a (tak), anna (taki)
dore (który), dono (który), doko (gdzie), dochira (gdzie, które miejsce), dotchi (który, która strona), do (jak), donna (jaki)

3. Dni tygodnia
nichi-yobi (niedziela), getsu-yobi, ka-yobi, sui-yobi, moku-yobi, kin-yobi, do-yobi

4. Miesiące
ichi-gatusu, ni-gatsu, san-gatsu, shi-gatsu, go-gatsu, roku-gatsu, shichi-gatsu, hachi-gatsu, ku-gatsu, ju-gatsu, juichi-gatsu, juni-gatsu

5. Dni miesiąca
tsuitachi (pierwszy), futsuka, mikka, yokka, itsuka, muika, nanoka, yoka, kokonoka, toka, juichi-nichi, juni-nichi, jusan-nichi, juyokka, jugo-nichi, juroku-nichi, jushichi-nichi, juku-nichi, hatsuka, nijuichi-nichi, nijuni-nichi, nijusan-nichi, nijuyokka, nijugo-nichi, nijuroku-nichi, nijuroku-nichi, nijushichi-nichi, nijuhachi-nichi, sanju-nichi, sanjuichi-nichi

6. Dialog
Sumimasen. Ima nan-ji desu ka.
Ku-ji gojuppun desu.
Depato wa nan-ji kara desu ka.
Ju-ji kara desu.
Gogo roku-ji made desu.
Domo arigato.
Do itashimashite.

Ima gozen 10-ji desu.

Hiru-yasumi wa 12-ji kara 1-ji han made desu.

Kyo wa 6-gatsu 18-nichi desu.

Kino wa moku-yobi dewa arimasendeshita.
Komentarze (0)
O mnie
komiks
Biblioteka Manchattan Gdańsk - Wrzeszcz ul. Grunwaldzka 82 80-001 poniedziałek - sobota 9:00 - 21.00

Ankieta
Jaką działalność powinna rozwinąć pracownia?
organizacja warsztatów
organizacja imprez jak Bałtycki Festiwal Komiksu
wypożyczanie komiksów i powiększanie księgozbioru
wydawanie komiksów młodych zdolnych rysowników
organizacja wystaw i spotkań autorskich
Najnowsze wpisy
2014-09-23 14:05 Warsztaty Komiksowe w Pracowni
2014-07-25 20:11 Wyniki Konkursu
2014-07-23 10:43 Następny Dyskusyjny Klub Komiksu
2014-07-23 10:15 Nagrody GDAK 2014
2014-05-16 12:55 Konkurs Na Pasek Komiksowy